”Den här vinsten är ett bevis på att det arbete och den research vi gjort betyder något” säger Hans Birkedal som är en av grundarna av Rexcel Technologies.
I Japan är problemet med datorspelsberoende bland barn och ungdomar akut. Men det finns möjlighet till att få en diagnos och hjälp. Det är här Hans Birkedal och Kendal Fritzell kommer in i bilden, med ambitionen att vara de som gör verklig skillnad för unga genom sin webbapplikation.

I början av mars hölls finalen av tävlingen Acamedia in Action i Japan, som fokuserar på att koppla akademiska studier direkt till samhällspåverkan. Ursprungligen valdes 20 lag ut till screening, varav 7 gick vidare till final. Bland deltagarna fanns forskare, phd och andra studenter. Efter att finalisterna presenterat sina pitchar på scenen stod Rextec till slut som segrare, då Kendal framgångsrikt framförde deras pitch.

Vinsten innebär en sponsring av en summa pengar, vilket gör att de äntligen kan sätta igång med det arbete dem jobbat med under en längre tid.

”Det är inte bara att man får medel, för det inte är jättemycket pengar det handlar om, utan den stora vinsten är att man kan sprida ordet och att personer som kan hjälpa en har hört om en. Juryn är forskare, nu har vi fått en stämpel på att detta är tillräckligt forskningsnära och seriöst, samt att det är kopplat till ett stort samhällsproblem,” säger Hans.

Nu är tanken att man under ett halvår ska bygga en prototyp. Rextec ska vara en webbapplikation där användare genomgår en screening för att sedan kopplas ihop med en läkare som kan sätta en diagnos.
För närvarande har de fått löfte från ett universitet i Japan att samarbeta med en professor. Dessutom har en advisor gett dem kontakt till sjukhus och de har också gett ett löfte på att hjälpa dem med utveckling

Problemet är att för få söker hjälp.

I Japan har de stora problem med datorspelsberoende hos barn och ungdomar. Hans och Kendal har valt att fokusera på detta område för att det finns tydliga direktiv – datorspel är det enda beroendet med en direktkoppling till skärmar som är accepterat av WHO (World Health Organization). Att det är accepterat innebär att WHO formellt erkänner det som en diagnosbar störning och hälsorisk, vilket öppnar upp möjligheten till behandling.

I dagsläget är det sjuksköterskor som gör screeningen genom att ställa frågor i ett protokoll, något som skulle kunna automatiseras och göras tillgängligt och skalbart.

Enligt Hans och Kendals förstudie är det mindre än 1% av alla som har datorspelsberoende i Japan som väljer att söka vård. 

”Problemet är inte när ungdomar väl tagit sig till sjukhuset för att träffa en sjuksköterska, dilemmat ligger i att mindre än 1% har gått till sjukhuset. Med vår lösning sänker vi tröskeln för hjälp,” säger Hans.

En anledning till att så få personer sökt hjälp tror Hans beror på att samhället inte ser det som ett problem. Hans liknar dagens datorspelsberoende med samhällets tidigare syn på rökning: ”Nu har det kommit forskning på hur skadligt rökning är. Idag är det mer och mer accepterat som något dåligt,” säger Hans.

Rextec vill vara teknologiföretaget som är motsvarigheten till nikotintuggummi för tobak. “Jag vill inte dra det så långt som att ta bort allt gällande spelande, men om det är folk som sitter inne hela dagarna och spelar spel, då finns det något där vi måste kolla på.”

Deltagare i vårens BootUp-program

Just nu går dem även LEADs affärsutvecklingsprogram BootUp som startade i början av mars.
BooutUp är ett intensivt affärsutvecklingsprogram med målet att skapa en grund för problemlösning och ta del av metoder samt verktyg för att utveckla och kunna skala inom produktutveckling, sälj och marknad.

”Handlar inte bara om de konkreta tipsen, utan om ett helt mindset och ett perspektiv på hur mycket psykologi det ligger bakom säljande men också den egna drivkraften. Det har varit extremt lärorikt för mig,” säger Hans.

Efter vårens intensiva affärsutvecklingsprogram kommer Rextec ha goda förutsättningar för att gå mot ett samhälle fritt från datorspelsberoende.