Sitter entreprenörskap i DNA:t? När man träffar Frida Wygler verkar det nästan så. Hon är uppvuxen i en släkt av företagare och beskriver sig själv som någon som ständigt söker utmaningar och älskar att driva saker framåt. För Frida har risken och osäkerheten som kommer med att bygga något från grunden aldrig varit ett hinder – snarare en del av det roliga. Utmaningen var bara att hitta rätt idé att satsa på.
– Jag har alltid tänkt att för att vara entreprenör behövde jag själv komma på den där bra produktidén. Jag har testat mina egna idéer, frågat vänner och familj, men det har aldrig riktigt känts hundra procent, berättar Frida, som nu är VD för startup-företaget Radar Reticence.
Men vägen dit började med en slump. Under sin tid som student på programmet Industriell ekonomi på Högskolan i Jönköping hörde Frida talas om LEAD:s traineeprogram Entrepreneurs in Residence, och insåg att hon kunde bli entreprenör utan att behöva hitta den perfekta idén själv.
– Det var som en självklarhet att söka, säger Frida. Programmet gav henne en chans att arbeta med olika idéer och teknologier, tillsammans med stöd från erfarna affärscoacher. Här kom hon i kontakt med forskarna bakom Radar Reticence tekniska lösning och insåg snart att hon hittat den perfekta idén.
Löser en av bilindustrins största utmaningar
Radar Reticence har en tydlig mission: att lösa interferensproblem inom fordonsradar. Det handlar om att förbättra radarteknologins tillförlitlighet i en värld där fler fordon än någonsin utrustas med radar för säkerhet och autonoma funktioner. Problemet uppstår när flera radarenheter använder samma frekvensband, vilket kan leda till störningar som äventyrar allt från nödbromssystem till självkörande teknologier.
– Vår lösning handlar om att effektivt utnyttja frekvensbanden och eliminera störningar, förklarar Frida. Tekniken, som utvecklats av forskare från Högskolan i Halmstad, gör det möjligt för biltillverkare att förbättra både säkerheten och prestandan hos sina fordon.
– I takt med att fler regulatoriska krav driver på utvecklingen, och fler radar installeras i fordon, blir detta en kritisk fråga för hela branschen, tillägger hon.
Ett starkt team och en klar vision
För Frida är det inte bara teknologin som gör Radar Reticence unikt – det är också människorna bakom. Teamet består av tekniska experter som Hans Hellsten, Emil Nilsson, Leif Haglund och Ola Nygren vilka alla har en gedigen bakgrund inom signalbehandling och radarutveckling. Tillsammans har de skapat en dynamisk och framåtsträvande kultur.
– Jag älskar att jobba med det här teamet. Alla är otroligt kompetenta och motiverade, vilket gör att vi verkligen kan satsa på att bli ledande inom branschen, säger Frida.
Med stöd från LEAD:s nätverk och finansiärer som Vinnova har företaget kunnat hålla ett högt tempo i sin teknikutveckling. Ett exempel är samarbetet med Nira Dynamics och Högskolan i Halmstad i det Vinnova-finansierade projektet SCARCE, där företagets teknologi testas och valideras i verkliga miljöer.
Framtiden för Radar Reticence
Frida har stora planer för företaget. På kort sikt handlar det om att fortsätta utveckla tekniken och testa den i verkliga miljöer. Redan idag genomförs tester på testanläggningar, men det långsiktiga målet är att se företagets lösningar implementerade i bilar världen över.
– Jag ser en framtid där vår teknologi blir en självklar del av autonoma fordon och säkerhetslösningar, säger hon.
För att nå dit letar Radar Reticence aktivt efter fler samarbetspartners.
– Vi vill gärna hitta fler projekt med aktörer där vi kan skala upp och visa vad vår teknik kan göra.
Text: Maja Meurling / Visual Sweden