Epishine tog hem vinsten i delfinalen när DiDigital Startup Tour gästade Linköping. Det blev en utfrågningen på scen med juryn av de tre finalisterna Epishine, Senion och Lifee som alla är LEAD-bolag. Efter det låg ansvaret på en omröstning av publiken, där Epishine gick ut som vinnare. Final i Linköping var den tredje deltävlingen av fem innan den nationella finalen i Stockholm den 7 december.
Epishine grundades 2016 och arbetar för att ta fram billiga, skalbara och klimatsmarta solceller. I dagsläget använder bolaget dessa för att skapa solcellssystem för inomhusbruk.
”Det känns fantastiskt. Till finalen i Stockholm ska jag försöka ta med de frågor jag fått från bägge jurys i pitchen så att saker blir lite mer klara”, säger Emma Woxlin medgrundare på Epishine till Di Digital.
Läs mer om DiStartupTour i Linköping och de andra delfinalerna som redan har varit i Stockholm och Umeå. I november stannar turnén i Göteborg och Malmö, innan det är dags för varje delfinalsvinnare att mötas och göra upp om det stora priset och utmärkelsen som Sveriges hetaste tech startup.
Vinnaren av den nationella finalen av Startup Tour belönas bland annat med en miljon kronor i annonspengar från Bonnier och samt andra priser från bland andra KPMG, Zacco, Accenture, Nordea, med flera. Under förra årets final av DiDigital Startup Tour var det LEAD-alumnen AMRA som tog hem finalen och titels Sveriges hetaste Tech startup. Nu håller vi tummarna för Epishine i årets final.