Under fem intensiva sommarveckor får 20 utvalda studenter från Linköpings universitet chansen att arbeta med tio forskningsbaserade idéer – och undersöka om de möter ett kundbehov. Det sker inom ramen för programmet SommarMatchen som leds av LEAD.
 
SommarMatchen är populärt bland LiU-studenter och varje år får LEAD in hundratals ansökningar från studenter som vill delta i programmet. Av årets sökande har 20 studenter valts ut. De delas nu in i team om två och får analysera varsitt forskningscase från LiU, med fokus på att identifiera kundbehov och marknadspotential.
 
– Utöver att ge forskarna värdefulla insikter om marknaden bidrar programmet till studenternas utveckling och karriär, säger Magnus Krogh, ansvarig coach på LEAD.
 
För att utvärdera idéernas affärsmöjligheter får studenterna bland annat genomföra intervjuer med potentiella kunder och analysera marknadens behov. Projekten spänner över flera områden, från ventilationssystem för hönsuppfödning till AI-baserad teknik för att upptäcka skogsbränder.
 
– Det känns väldigt roligt att vara igång! I år ser vi idéer från i stort sett hela LiU, och de flesta har i år inslag av artificiell intelligens, säger Magnus Krogh.
 
Forskningscasen har valts ut av LEAD i samarbete med LiU Innovation. LEAD handleder studenterna genom hela processen med hjälp av erfarna affärscoacher.
 
SommarMatchen har genomförts varje år sedan 2007 och har genom åren lett till att flera idéer utvecklats till framgångsrika startupbolag.