“Överlevnadsgraden kan öka radikalt” säger Anna Fahlgren. Hon är en av forskarna i bolaget som utvecklat ett sätt att anpassa behandlingen för varje enskild cancerpatient.

–Som forskare ska du skriva artiklar och hoppas på att folk läser dem. Thats it! Men det räcker inte för att stilla min otålighet.

Hon skrattar när hon säger det men hon menar allvar. Att tillämpa sin forskning är viktigt för Anna Fahlgren, resultat ska omsättas till praktik för att hjälpa samhället. Hon var tidigt engagerad i frågor om hur forskning kan kommersialiseras. Det var så hon kom i kontakt med LEAD. Och genom LEAD, som hjälper innovatörer och entreprenörer att bygga bolag av sina idéer, träffade hon forskaren med zebrafiskarna.

FISK-EMBRYO MED MÄNSKLIGA CELLER

Anna Fahlgren kommer från ortopedin. Hon hade skapat en metod för att skräddarsy behandlingen när kroppen stöter bort en protes. Det är en benmodell i miniatyr med patientens egna celler. Den användes för att pröva hur cellerna reagerar på olika läkemedel. Lasse Jenssen, hade på sin kant, utvecklat ett sätt att använda patientens egna celler i embryon från zebrafiskar. De träffades 2015 och driver nu bolaget Bioreperia tillsammans.

–Det tar för lång tid att utveckla läkemedel. Våra metoder är snabbare. Först jobbade vi kvällar och helger med det här. Men 2016 kontaktade vi LEAD och träffade en av deras coacher, Tomas Larson. Vi hade ju slängt oss rakt in i kundbehovet men han såg till att vi strukturerade upp vår affärsmodell. Han har varit ett otroligt bollplank i allt som kommer längs vägen. Som forskare har vi ju ingen koll på frågor om att bilda bolag, att växa, anställa folk och hur vi ska sprida metoden till andra länder.

BEHANDLING SOM RÄDDAR LIV

Men Anna Fahlgren ser också ett värde i att, som expert på ett område, bli inkastad i en helt ny disciplin – att kommersialisera. Det har fått henne att reflektera över värdet i deras metod med zebrafiskarna.

–Från början såg vi behovet av att effektivisera utvecklingen av läkemedel. Idag fokuserar vi hårdare på att validera och kommersialisera vår metod för individbaserad cancermedicin. Den kan öka överlevnaden för patienter. Den kan rädda liv. Det känns enormt starkt att jobba för.

IDAG PROVAR LÄKARE SIG FRAM

Så vad är egentligen magin med Bioreperias zebrafiskar? Anna Fahlgren förklarar att patienter inte är en homogen grupp, att det idag inte finns något facit i behandlingen av vissa cancerformer. Ett läkemedel kan hjälpa en patient men inte en annan, trots att de har samma cancerdiagnos. Läkare måste därför prova ett av flera olika läkemedel på sin patient och sedan vänta för att se om just det läkemedlet biter. Under 4–5 månader kan cancern då sprida sig.

Bioreperia tar istället celler från patientens tumör och stoppar in i embryon från zebrafiskar. De behandlas sedan med små mängder av olika cancerläkemedel. Redan efter en vecka får läkaren svar på vilket läkemedel som tumören svarar bäst på. Patienten får då rätt behandling från början och överlevnaden ökar. Sjukhusen sparar dessutom pengar på kortare köer och färre onödiga behandlingar med dyra cancerläkemedel.

DET GÅR BRA NU

BioreperiaBioreperia har gjort två investeringsrundor sedan starten och anställt fyra personer. De är aktiva i Norden och har nu expanderat till Schweiz. Forskningen går också framåt. Fyra doktorander har disputerat de senaste fyra månaderna och Anna Fahlgren har fått anslag från både Vetenskapsrådet och EU.

–Jag trodde inte att det skulle gå så fort. Det är hårt arbete men jättekul! Jag tror det är kombinationen av att vi eldar på och att vår coach, Tomas Larson, ser till att vi gör rätt saker. Han inspirerar oss och vi lär oss nya saker för att kunna bygga bolaget. Han har en förmåga att se allt ur vårt perspektiv och är jäkligt positiv. Vi är ett bra team.

REDO FÖR VÄRLDEN

Anna Fahlgren återkommer till styrkan i att LEAD är en lokal inkubator.

–I affärsutveckling är närheten viktig. Vi har fått hjälp att söka folk, hjälp med kommunikation, HR-frågor, hemsida och så hamnar vi i ett sammanhang med flera andra i samma situation. Vi hjälper varandra.

Bioreperia har ett halvår kvar hos LEAD, sedan är de redo att stå på helt egna ben. Och världen är definitivt redo för dem.

 

Läs om fler bolagsresor under LEAD Stories >>