Över 230 studenter sökte till årets upplaga av SommarMatchen, ett entreprenörsprogram där studenter får möjlighet att arbeta med företagsidéer från forskare vid Linköpings universitet. – Det här programmet har varit en fantastisk chans för oss att få värdefull input kring kundbehovet för vår affärsidé, säger deltagare och forskare Erik Telldén. 

20 utvalda studenter fick tillbringa fem veckor under sommaren med att utveckla tio idéer sprungna ur forskningen vid Linköpings universitet. Nyligen höll studenterna sina slutpresentationer. 

– Syftet med sommarmatchen är att ge forskarna svar på om det finns ett marknadsbehov för den tänkta produkten. I många fall leder det till att affärsidén ändrar riktning för att bättre passa marknaden eller att nya bolag bildas, säger Magnus Krogh, ansvarig coach vid LEAD.

En av sommarens deltagare var Gayathri Naranath som studerar till civilingenjör i medieteknik i Norrköping. Tillsammans med studentkollegan Filip Nyström fick hon möjlighet att hjälpa forskarna bakom startup-bolaget Dubblett med en marknadsverifiering av deras AI-lösning som riktar sig till Sveriges kommuner. 

– För mig var det väldigt värdefullt att arbeta med ett riktigt case som var relaterat till AI, då det är något som ingår i våra kurser. Jag fick mer koll på entreprenörskap samt nya kontakter, vilket jag kommer ha användning av när jag ska ut på arbetsmarknaden, säger hon.  

Forskare Erik Telldén som står bakom Dubblett är också tacksam över sin medverkan i entreprenörsprogrammet. 

– Under ett tidigt skede av en affärsidé eller bolagsresa finns sällan tid eller pengar till en marknadsverifiering, så jag är väldigt tacksam över det hårda arbete studenterna har genomfört under sommaren. Vi fick både överraskande input samt kontakter till framtida kunder, säger han. 

Är du forskare eller student och intresserad av att delta i SommarMatchen nästa år? Skriv upp dig på vår maillista så får du information när anmälan öppnar. 

Foto: Thor Balkhed och Emma Krantz