Utanför fönstren blåser kraftiga vindar och regnet hänger i luften. Som ett obestridligt bevis på att sommaren nu lider mot sitt slut och att hösten är ett faktum. Innanför LEAD-bolaget iMatrics dörrar blåser också kraftfulla vindar, men på ett annorlunda sätt. Här är vindarna fulla av talang och styrka, målmedvetenhet och framtidstro. Under sommaren som gått har iMatrics valt att ta in hungriga studenter som förstärkning i deras arbete.
– Det har varit en väldigt lärorik sommar med väldigt mycket intryck. Det har pendlat mellan panik över att man känner att man inte klarar saker, tills två timmar senare då man plötsligt känner att man är bäst på allt, säger Måns Aronsson, en av studentmedarbetarna, och skrattar till lite.
iMatrics är ett startup bolag med expertis inom avancerad textanalys och autotaggning av metadata. Genom forskning kring tillämpad matematik, och med metoder som AI och Machine Learning utvecklar de skräddarsydda lösningar anpassade till mediebranchen. I år har tre stycken universitetsstudenter fått chansen att sommarjobba på företaget. Måns Aronsson, Marianne Mattila och Anton Kåhre Zäll kommer alla tre från olika inriktningar vid Linköpings Universitet, men förenas i sin drivkraft och vilja att få vara med och utveckla en startup..
– Jag drömmer själv om att få vara med och starta ett företag i framtiden. Det här sommarjobbet var min första inblick i hur det kan vara att arbeta hos ett litet och kompakt, nystartat företag. Jag tycker verkligen att det har varit superspännande, berättar Måns och får medhåll från både Marianne och Anton.
– Verkligen, det har varit så coolt!
De har var och en fått jobba med olika uppgifter. Måns, som annars läser till civilingenjör i medieteknik, har fått vara med och lägga grunden för att skapa bra rekommendationer mellan nyhetsartiklar. iMatrics gör detta med hjälp av en artificiell intelligens-lösning som Måns har fått vara med och bygga.
– Det är ju väldigt komplicerat och jag som student har inte riktigt varit den som har behövt dra det tyngsta lasset i att utveckla den artificiella intelligensen, men jag har hjälpt till att lägga grunden så att man kan skapa algoritmer.
Marianne, som annars läser Kognitionsvetenskap vid Linköpings Universitet, har suttit och arbetat med autotaggningstjänsten. Grundbulten i iMatrics företagsidé.
– Jag har jämfört hur autotaggaren taggar artiklar jämfört med manuell taggning och undersökt vad iMatrics kan lära sig av de manuella taggarna. Om vi med hjälp av dem kan förbättra eller förändra systemet samt analyserat skillnader.
Den tredje studenten Anton, som annars läser industriell ekonomi, har fått vara med och jobba i en helt annan sfär av företagsvärlden. Han har fått göra marknadskartläggningar och undersökningar, listat nya potentiella kunder i andra länder samt varit med på workshops och möten kring affärsutveckling.
– Att bara få höra hur de pratar om sitt företag är fascinerande. Vilka ord väljer man och hur kondenserar man ner detta till något som är intresseväckande. Det där tror jag att jag har lärt mig ganska mycket av. Jag märker det själv när jag pratar om företaget, man är liksom stolt över iMatrics. Jag har aldrig känt så för en arbetsplats tidigare när jag har sommarjobbat.
Vara en del av något större
Att det finns en familjär känsla på iMatrics är de alla tre överens om. Det har varit mycket eget ansvar under sommaren, men med mycket stöttning och feedback från de mer erfarna kollegorna och företagsgrundarna.
– När man jobbar på ett sådant här litet företag med alla grundarna så nära, så är det inte speciellt svårt att fånga upp den där familjära känslan som många företag vill åt och försöker skapa. Här känns det verkligen som att företaget vill ens bästa och vice versa, säger Måns.
Anton instämmer:
– Jag kan tillägga en grej, och det är vilket perspektiv man bidrar med. Det känns som att iMatrics lyssnar på en och tar tillvara på ens åsikter när man har några, trots att man inte är en av grundarna eller ens heltidsanställd. Har man en åsikt så tas den på allvar ändå. Folk är genuint intresserade av vad man tänker och vad man tycker och uppmanar till det. Man blir verkligen lyssnad på.
– Jag har också uppskattat flexibiliteten, att det verkligen är frihet under ansvar här. Det är inte så låst vid arbetstider, att du måste vara här prick mellan de här timmarna, utan man har mer tankesättet att ’vi alla försöker vara här under de här timmarna samtidigt varje dag’. På så sätt har man stor frihet, men också en möjlighet till att få hjälp om man kör fast i något eller vill ha ett möte och diskutera lite, flikar Marianne in.
Att företag tar in studenter under sommaren som förstärkning är inget ovanligt fenomen. På iMatrics verkar deras unika arbetssätt vara den mest attraktiva och uppskattade faktorn. Att involvera och utmana studenternas egna kompetenser är av största vikt, enligt Christoffer Nilsson, Chief Technology Officer på iMatrics.
– Studentmedarbetarna har aktivt kommit in i några av våra pågående projekt under sommaren. Delar av deras arbete har gått direkt in mot tjänster som våra kunder använder. Deras arbete har också gett mer indirekta resultat i att stödja upp vissa testprocesser och liknande, så att det har blivit lättare med kvalitetssäkring till exempel.
För iMatrics har det varit viktigt att dels stärka upp inför framtiden med mer kompetens, men också att vara ute i god tid med just studenter som kan programmera.
– Universitetsstudenter är ofta väldigt duktiga tidigt i sin utbildning så därför ser vi det som mycket positivt att ta tillvara på det. Jag tror också att det finns många företag som skulle kunna dra nytta av studenter, som sommarjobbare eller deltidsarbetare. Det finns massor av bra kompetens för företagen att ta tillvara på. Särskilt studenter med programmeringskompetens är det vanligt att företagen börjar rycka i tidigt, berättar Christoffer Nilsson.
Överlag är Måns, Marianne och Anton väldigt nöjda med sin tid på iMatrics, och de har alla uppskattat möjligheten att få utveckla och använda sin kompetens. På frågan om de skulle vilja komma tillbaka hit får jag ett unisont ja.
– Det har varit en dröm att få komma hit, avslutar Måns Aronsson.
iMatrics tips för att skapa största utbyte med studentmedarbetare:
- Möt studenterna på deras plattformar – Mässor och event, sociala medier eller på campus.
- Inkludera dem och få dem att känna sig som en del i bolaget, hjälp dem förstå bolagets affärsidé, ta med dem på möten, be om deras åsikt och fånga upp tankar och idéer, och glöm inte att ta med dem på AW!
- Ge dem en möjlighet att kunna påverka och känna att de skapar värde så fort som möjligt, gärna på ett sätt som både skapar värde för bolaget samt utvecklar sommarjobbaren. Detta kan uppnås genom att sätta tydliga och avgränsade projekt som de snabbt kan komma in i.