Staffan NorlinderStaffan Nordlinder från LEAD-bolaget DP Patterning i Norrköping tilldelades under gårdagen ÅForsk entreprenörsstipendium, när årets stipendiater offentliggjordes under Sveriges Innovationsriksdag. Stiftelsen ÅForsk och Swedish Incubators & Science Parks utser tillsammans morgondagens samhällsbyggande entreprenörer, som belönas med ÅForsk entreprenörsstipendium på 200 000 kronor.

– Bakom varje idé finns en person, entreprenören. ÅForsk Entreprenörsstipendierna syftar till att uppmärksamma och stötta dessa drivna entreprenörer till att realisera sina idéer som kan bidra till att göra skillnad inom olika delar av samhällsutvecklingen, säger Anders Snell, verkställande ledamot ÅForsk.

Årets stipendiater kommer från inkubatorer och science parks över hela landet – Dalarna, Göteborg, Luleå, Norrköping, Stockholm, Sundsvall och Västerås. Och har genomgått en urvalsprocess där affärsutvecklare från regionalt baserade inkubatorer och science parks i hela landet haft möjlighet att nominera entreprenörer som har drivkraft och en idé som kan bidra till samhällsutvecklingen. Den ekonomiska betydelsen stipendiet har för att entreprenören ska kunna ta sin idé till nästa nivå har också vägts in i juryns bedömning.

– Det finns många drivna entreprenörer med goda affärsidéer och lösningar som har stor potential som utvecklas med inkubatorer och science parks över hela landet. Här har vår jury utsett några av dem, med stor ödmjukhet för den kreativitet och drivkraft som finns där ute, säger Magnus Lundin, vd Swedish Incubators & Science Parks.

Affärsutvecklarens motivering för Staffan Nordlinder, LEAD, Linköpings Universitet

Staffan har hög teknik- och branschkompetens. Han tillträdde som VD för cirka ett år sen och har snabbt utvecklats i rollen. Staffan är läraktig, strukturerad och ödmjuk. Han brinner för DP Patterning och att skapa ett framgångsrikt bolag med grund i hans uppfinning. Lyckas bolaget blir det omvälvande förändringar i några gigantiska globala branscher. Det finns hos Staffan kompetensluckor inom marknadsföring och försäljning, vilket framöver kommer att bli kritiskt för bolaget.