Ett coolt ställe att jobba på skulle det vara. Och en produkt som skulle vara skalbar och enkel att använda. Mer specifikt än så var det inte i början. 17 år senare tar en av grundarna till miljardbolaget en titt i backspegeln – och blir bland annat förbannad.

Utifrån den svarta jackan du tittar på online förstår de att du föredrar mörka färger. Men också att du hellre väljer en lång modell framför en kort. Kika på två till och omedelbara slutsatser dras om vilken stil du har. Till detta adderas din köphistorik. Deras bild av dig blir allt skarpare i kanterna. Härifrån och framåt blir produkturvalen och de erbjudanden du exponeras för alltmer precisa. Från och med nu handlar du mer och returnerar mindre.

De är företaget Voyado. Och scenariot ovan illustrerar bara en bråkdel av hur de använder kunddata. Detta datainsamlande är på intet sätt unikt. Företag som Adobe, Salesforce och Oracle är giganter i den här sfären. Men Voyados framgångar bygger inte i första hand på vad de vet om dig, utan på insikten om hur deras kunder kan dra lärdom och nytta av ditt shoppingbeteende – och därmed tjäna mer pengar.

Johan Bäckarlin jobbar idag som Chief Strategy och Growth Officer. Tillsammans med tre kompisar grundade han företaget 2004.

– Vi hade ingen affärsidé. Vi ville skapa en cool arbetsplats. Vi var också överens om att det skulle handla om en produkt i molnet som skulle vara skalbar och enkel att använda.

Vi befinner oss på Voyados Stockholmskontor i Hammarby Sjöstad. Den respektingivande tegelbyggnaden var från början en gammal lampfabrik. I mer modern tid har Voyados del av fastigheten huserat den legendariska tevekanalen MTV Nordic. Vilket kelvintal belysningen har blir aldrig en fråga under besöket, men överallt där vi rör oss förmedlar ljuset något slags nordiskt lugn.

– Jag lägger faktiskt en hel del av min tid på våra lokaler. I morgon kommer det en trävägg till det där konferensrummet och där uppe ska vi fylla hyllorna med vinylskivor, säger Johan Bäckarlin med en svepande handrörelse.
– Just det! Vi måste skaffa en grammofonspelare. Med digitalutgång.

Johan Bäckarlin klev ner från VD-posten i somras.
– Jag gör ungefär samma grejer idag. Strategiska sälj. Stora konton i nya länder. Viktiga partnerskap. Uppköp. Men jag slipper rapporterna. Det är skönt.

Voyados Johan Bäckarlin, Chief Strategy & Growth Officer
Påfallande många ”Voyadoers” gillar att åka utför och flera mötesrum bär namn hämtade från Åres pistkarta. Skidorna i bakgrunden representerar några av bolagets kunder. Johan Bäckarlin, Chief Strategy & Growth Officer, försöker se avslappnad ut. Och lyckas ganska väl.

Den forne VD:n har en klart lysande säljaura runt sig. Ögonen lyser som de starkaste glödlampor när han, i det där konferensrummet som ska få en trävägg, levererar en galet komprimerad presentation av företaget och verksamheten. Kontentan av den dragningen är att kundklubbar egentligen bara är en metod för att få ditt medgivande, att du sannolikt skulle trilla av stolen om du visste i vilken utsträckning du kartläggs, och att sälj är fundamentalt i bolagsbyggande, åtminstone för Johan Bäckarlin.

– Det är ju så du lär känna marknaden. I början sålde vi grejer i sittande möten, som vi där och då inte visste hur vi skulle lösa. Man måste våga, vet du. Men så måste ju så klart produkten vara grym. Du bygger ingen verklig framgång med världens bästa säljare om produkten inte funkar – samtidigt som du aldrig når ut med din grymma produkt om sälj inte funkar, säger Johan Bäckarlin.

Linköping 2005: Kunskaper och insikter om strategier, finansiering och tillväxt och allt det där som blir relevant i metamorfosen från nyförlöst bolag till något större fanns i högre utsträckning hos en man vid namn Hans Svalberg än hos Voyados grundare. Denne Hans Svalberg var vid den här tiden affärscoach hos LEAD.

– Jag minns det där gängets starka engagemang. Deras mod att prova och skruva på nya idéer i flera år innan de hittade rätt. Envisheten och uthålligheten som till sist bar frukt, säger Hans Svalberg.

Hans Svalberg Affärscoach på LEAD
– Förstå vad kunden verkligen behöver och är villig att betala för. Lägg allt annat åt sidan tills ni är helt på det klara med detta, tipsar den förre affärscoachen Hans Svalberg.

 

Hans Svalberg började i IT-branschen 1968 och lämnade den 1994. Under dessa år komponerades ett digert CV innehållandes titlar som planeringsingenjör, systemanalytiker, projektledare, VD och koncernchef, för att nämna några. Därefter följde sex år av segling och meditation innan Hans Svalberg vid millennieskiftet återinträdde i arbetslivet. Då med inriktningen bolagsutveckling, som konsult och som affärscoach till ägare och verkställande direktörer. I dag är Hans Svalberg 76 år och han har fortfarande koll på många av de bolag han coachat under sin tid hos LEAD.

– Ibland går jag in på allabolag.se för att se hur det går för dem. Alltid glädjande att se att många bolag lever och har hälsan. Vissa växer så det knakar, tjänar pengar. Några har gjort lönsam exit. 

Hans Svalberg delar Johan Bäckarlins syn på att sälj måste vara på plats från början.

– Visst är det så. Först i direkt och djup dialog med kunderna förstår du vad du och företaget kan tjäna pengar på. Det spelar ingen roll hur bra produkt/tjänst du tycker du har om du inte lyckas sälja den och få betalt. 

Johan Bäckarlin minns att det snabbt blev tydligt att Hans Svalberg verkligen visste vart man skulle med ett bolag som Voyado anno 2005. Bland det första som hände var att de fyra grundarna tilldelades ett rum. Detta första kontor, surret med likasinnade i korridorerna och närheten till kvalificerad rådgivning blev ett sammanhang där bitar föll på plats.

– Det där betydde allt. Vi hade ju inte pengar på fickan för att kunna hyra oss ett kontor. Väl på plats i företagsinkubatorn blev mycket plötsligt väldigt verkligt för oss. LEAD och liknande instansers roll är så sinnessjukt viktig – att fånga dem som har bra idéer men som av en eller anledning inte vågar ta steget. Eller sådana som vi, som hade visioner och vilja, men som saknade mycket annat, säger Johan Bäckarlin.

Johan Bäckarlin lutar sig över bordet och spänner ögonen i mig:

– Det gör mig förbannad att vi inte får fram fler bolag. Staten, kommunen – eller vilka det nu är – måste ta ett större ansvar i den här frågan. Det finns så många små bolag som kan bli svinbra om de bara får lite hjälp. När jag är ute och föreläser för studenter märker jag att många inte har en aning om att kvalificerat stöd faktiskt finns att få!

Den 42-årige Johan Bäckarlin vet vad stödet från LEAD betytt. Han har sett bolaget gå från en handskriven lapp med ord som ”coolt”, ”skalbart” och ”enkelt” till att omsätta en halv miljard och ha kontor från Åre i norr till Amsterdam i söder. Kunder i hela världen och 300 medarbetare – som enligt nyckeltalet eNPS  (employee Net Promoter Score) dessutom i mycket hög utsträckning trivs på sin arbetsplats. Det sistnämnda är Johan Bäckarlin väldigt stolt över. Det syns.

Voyado - papperslappen
Få anteckningar förtjänar att ramas in. Men lappen som till dags dato byggt miljardbolaget Voyado är ett starkt lysande undantag.

Men vad är det då som skiljer Voyados erbjudande mot de stora drakarnas? Johan Bäckarlin menar att skillnaden ligger i användarupplevelsen. Voyados gränssnitt är enligt honom så simpelt att kunden enkelt kommer igång, och snabbt får smak för de enkelt presenterade resultaten av aktiviteterna. Det framstår inte som särskilt revolutionerande, men lösningarna från de största aktörerna kräver mer ofta än sällan konsulter på kundsidan. Sådant kostar.

– Vi klamrar oss fast vid den där papperslappen, säger Johan Bäckarlin. 

 

VOYADO FAKTARUTA

Grundat: 2004
Verksamt inom: Datadriven kundlojalitet
Antal anställda: Ca: 300
Omsätter: Ca: 500 mkr (2022).

LEAD-alumn sedan: 2009

www.voyado.com