Det har blivit dags att tacka av två LEAD-bolag som är redo för nästa steg på tillväxtresan och ska fortsätta sina spännande resor på egen hand som LEAD-alumner. Dessa två bolag är Skira och Worldish som båda har förgyllt LEAD med sin närvaro under de senaste två åren.

Skira och Worldish tillhör två helt olika brancher; Skira är verksamma inom lantbruk och agtech, medan Worldish är verksamma inom hälsovård och medtech. LEAD har, tack vare den breda expertisen och kunskapen hos affärscoacherna, kunnat stötta och vägleda de två bolagen till där de är idag; skalbara tillväxtbolag. De två bolagen fick genomgå den traditionsenliga utsparken under LEADs digitala julfest den 10 december.

Worldish har utvecklat det digitala verktyget Helen som bryter språkbarriärer mellan patienter och personal inom sjukvården. Helen möjliggör en snabbare tillgång till vård för patienterna – och en bättre arbetssituation för vårdpersonalen. Bolaget vill nå ut till hälso- och sjukvården i Sverige och till resten av världen där språkbarriärer påverkar vårdkvaliteten, och de ser Helen som en innovativ e-hälsolösning för framtiden. Tomas Larson, affärscoach på LEAD, har arbetat nära tillsammans med Worldish under dess resa hos LEAD, och spår en oerhört ljus framtid för bolaget:

Jag har arbetat med Worldish sedan 2018 och det som har utmärkt dem är att de redan från dag ett på LEAD alltid arbetat väldigt nära sina kunder. De har intervjuat allt från patienter, sjukskötare och läkare till landstingschefer, och på så sätt identifierat hur produkten ska utformas till vilka krav kunden ställer för att köpa den. Detta har i sin tur resulterat till att bolaget idag har en upparbetad kundportfölj med betalande och långt gångna dialoger med kunder till ett värde av runt 100 Mkr. Nu står de inför nästa stora steg på tillväxtresan genom att fullborda offentlig upphandling och skala verksamheten. Jag önskar dem all lycka till med detta arbete och ser fram mot att följa deras tillväxtresa!

 

Det andra bolaget som nu har blivit en LEAD-alumn, Skira, är en oberoende och pristransparent handelsplats med en vision om en hållbar och optimal handel av grödor. Bolaget har utvecklat en handelsplats för spannmål, där de er bjuder en transparens som tidigare har saknats på marknaden. Skiras första produkt var en app, där spannmålspriser upplagda av lantbrukare skapade ett index att använda under egna förhandlingar. Många lantbrukare ville vara med i detta index för att få en bättre överblick av utbudet, och bolaget har med åren utvecklats till den handelsplats det är idag; en plats bönder kan köpa och sälja spannmål utan mellanhänder. Genom att förena innovationer, morgondagens teknik och enastående branschkompetens från alla lantbrukets aktörer är bolagets vision att fortsätta driva världens bästa lantbruk framåt.

Läs mer om Skira här >>