Anders Ferntoft affärscoach på LEADI mitten av november gjorde Anders Ferntoft, affärscoach på LEAD, en veckas studieresa i Shanghai, Guangzhou och Shenzhen. Här kommer den andra artikeln från resan, vilken handlar om Kinas fokus på storlek. Och inte vilka storlekar som helst, utan stora storlekar.

Storleken spelar roll

Storleken är det många som återkommer till gång på gång. Oavsett vem man träffar och i vilket sammanhang tas storleken upp. Det är som vädret i Sverige. Det handlar om storlek på landet och på städer, storlek på teknikparker, storlek på mässor, storlek på företag, storlek på hus, storlek på satsningar och vad man nu kan prata om. I första hand kvantifieras allt i siffror på kvadratmetrar, antal personer, antal parker, antal inkubatorer, antal företag, antal våningar, antal RMB (så heter valutan i Kina) och så vidare. Många vi träffade verkar mena att det är det enda man behöver bry sig om.

Och i Kina ÄR allt stort. Jag besökte en väldigt liten del av Kina och det tar inte många dagar på plats för att inse att det kommer krävas många resor för att börja begripa något. Olikheterna mellan olika delar av landet är antagligen större än likheterna så man behöver nog fokusera sitt lärande. En insikt är att det nog blir missvisande att tänka på Kina som ETT land. Det är antagligen klokare att tänka som flera personer jag talade med – de jämförde Kina med hela Europa snarare än med ett enskilt land. Även om Kina har en centralmakt rymmer Kina, precis som Europa, en mängd språk, kulturer, geografier och affärsmöjligheter. Befolkningsmässigt är Kina som två Europa, cirka 1.500 miljoner jämfört med cirka 750. Samtidigt får vi inte glömma att precis som i resten av världen är varje människa en individ, som lever i sitt eget lilla universum med sin familj, sina vänner, sina medarbetare och kollegor och sitt sammanhang. Och när det kommer till kritan så är det säkert där det viktiga sker – även i Kina.

Ingen brottsling men övervakad

Anders Ferntoft i kameranFör teknikintresserade erbjuder den gigantiska mässan “China High Tech Fair” i Shenzhen ett enormt smörgåsbord av tekniska lösningar för allt möjligt. Jag fick starka intryck av alla de lösningar som presenterades för övervakning – ansiktsigenkänning, fingeravtryckslösningar, big data analyser, visualisering av rörelsemönster etc. Storleken på städerna och myndigheternas syn på övervakning skapar en attraktiv marknad för många företag. I stadsmiljön ser man kameror överallt, man är ständigt övervakad. En nödvändighet på grund av storleken hävdar en del. Övervakningen verkar inte innebära något större problem för medborgarna och GDPR lyser med sin frånvaro. Allt som går att samköra verkar vara OK att väva samman, analysera och agera utifrån. Enorma datamängder bearbetas och lagras. Som en medresenär konstaterade – kinesiska staten känner antagligen till mer om mig än Linköpings kommun gör. Det är för oss svenskar en aningen obehaglig känsla, men de kineser jag pratade med om det verkade inte bekymra sig alls. De väljer att se positiva effekter som att polisen vid en konsert nyligen hade skannat av publiken via kameraförsedda drönare och med hjälp av automatisk bildigenkänning ertappade och fångade in en mängd brottslingar. Det stora antalet människor i många sammanhang får många att se gillande på den starka övervakningen.

Storleken i Kina innebär förstås gigantiska marknader, inom en mängd områden, både inom B2B och B2C. Just nu är det affärsmöjligheterna inom B2C som lyser starkast, men det finns förstås stora möjligheter även inom B2B. Samtidigt innebär storleken att det finns många som slåss om affärerna, vilket gör att konkurrensen är stenhård. Så konkurrensstrategi blir centralt och vägen in på den kinesiska marknaden behöver göras på ett smart sätt. Kanske kan strategin byggas utifrån liknande metoder som startups använder sig av för att närma sig sin första marknad – stenhård fokusering och nischstrategi i kombination med ett arbetssätt som initialt bygger på marknadsverifiering snarare än traditionell försäljning. Kunskap om denna gigantiska marknad finns att hämta från aktörer som till exempel Business Sweden, svenska företag redan på plats i Kina och företag som har gjort till sina affär att hjälpa svenska företag in i Kina.

Vid ett seminarium på plats hos Business Sweden i Shanghai fick vi en initierad introduktion till den kinesiska marknaden sett ur ett svenskt perspektiv, vilket gav några highlights med bäring på storlek:

  • Den stora gruppen konsumenter är i åldern 25-35. De är mer lika unga i väst än de är lika sina föräldrar.
  • 20% av all detaljhandel i Kina görs on-line, och ökar med 40% per år sedan 2012.
  • 527 miljoner kineser använder mobila on-line betalningar, i USA är motsvarande antal 48 miljoner. 37% av befolkningen gör det jämfört med 15% i USA.
  • Antalet elbilar ökar stadigt, vilket drivs av regulatoriska fördelar som att man får köra med den varje dag i veckan och att man garanterat får köpa en registreringsskylt till den (för bensinbilar är antalet registreringsplåtar begränsat och man måste vinna en i den utlottning av registreringsplåtar som pågår…).
  • Ett stort antal personer i industrin är on-line, 90% av sonderingar inför köp i industrin görs on-line.
  • Till 2020 kommer det ha byggts 80 nya flygplatser i Kina.
  • Tidigare hade de fyra stora bankerna 90% av lånemarknaden, nu har de 25% i takt med att “shadow banking” har vuxit fram – vilket verkar vara en slags “p2p-lending”. Där tjänar de stora e-commerce bolagen stora belopp genom att sälja stora volymer billiga varor (och nöjer sig med låga marginaler), sätter in inkomsterna till “shadow banking” där de lånas ut, och har samtidigt ett-åriga betalningstider med sina leverantörer…

Om stora tal i Kina kan skrivas mycket. Som svensk van vid svenska storlekar blir jag lätt överväldigad och har svårt att riktigt greppa hur stort allt EGENTLIGEN är. Det ligger kanske nära till hands att känna sig underlägsen av storleksskäl, men vi får hänga upp vår självkänsla på andra värden än stora tal. Vi får bygga utifrån litenhet, gleshet och kreativitet istället.

Som du säkert förstår var min vecka i Kina i november en omtumlande vecka med blandade intryck. Jag håller fortfarande på att samla ihop och smälta mina intryck och fortsätter dela med mig i ett antal artiklar. Jag är fullt medveten om att de delar av Kina jag besökte är en polerad och västanpassad del av Kina, så ta innehållet för vad det är – helt och hållet mina personliga intryck baserade på ett begränsat och kort besök i Kina. Detta var den andra artikeln, så håll utkik efter nummer tre.

Vill du läsa Anders första artikel så finns den här >>