Vi på LEAD arbetar med några av Sveriges mest intressanta start-up företag och jobbar tillsammans med dem för att de ska lyckas. Resultaten har blivit bra. En av anledningarna är att vi gör det med ett team av engagerade och erfarna människor som har gjort resan att bygga bolag tidigare. En av dessa människor är vår affärscoach Lars Bengtsson, tidigare VD på bolaget Kreatel, som gick ifrån start-up till storföretag då det såldes till Motorola 2006. Han har nu skrivit en bok om den intressanta resan.
Boken om Kreatel- resan från start-up till storföretag
Boken fångar mycket av hur vi på LEAD arbetar med våra bolag och tar upp praktiska exempel på de lärdomar och reflektioner som Lars har gjort på sin resa, något som varje entreprenör med ett start-up företag borde läsa.
Det här skriver Lars själv om boken:
I rollen som entreprenör i ett nystartat företag är det lätt att känna sig lite ensam. När jag själv hamnade i den situationen kände jag att det skulle vara bra att ha någon att bolla med eller i alla fall få tillgång till något praktikfall som beskrev vad som skulle kunna hända i mitt bolag. Men det är inte så lätt. Managementlitteraturen fokuserar för det mesta på väletablerade företag och det är inte alls lika lätt att hitta exempel på erfarenheter från startup-bolag.
Linköpingsföretaget Kreatel, där jag fick förmånen att vara VD, kom att utvecklas till ett mycket framgångsrikt företag. Resan från ett helt vanligt nystartat företag till storföretag kom att innehålla en mängd händelser som är nyttiga att känna till också för andra entreprenörer som hoppas kunna bygga upp ett framgångsrikt företag. Det finns inga spikraka resor mot framgång brukar man säga. I Kreatels fall blandades framgångar med allehanda utmaningar och svårigheter.
I boken “Kreatel – Resan från startup till storföretag” finns en kronologisk berättelse om händelseutvecklingen i Kreatel och även reflektioner och lärdomar, som kan användas också i andra företag.
Boken kan beställas genom att mejla publishing@curovis.se