DiDigital startupTour besökte under tisdagskvällen Linköping för att träffa sju av regionens hetaste startups som tog plats på scen för att pitcha inför en namnkunnig jury, med representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Bonnier Growth Media och EQT Venture.
Missade du DiDigital Startup Tour, kan du se den här >>
Sex av de sju bolagen var LEAD-bolag som fick pitcha och sedan grillas av juryn, inför en publik på över 200 personer. Slutligen utsågs kvällens tre finalister: XM Reality, Cbot och Amra. Till slut röstades Amra fram som kvällens vinnare och kommer delta i den stora finalen den 8 december i Stockholm. I Stockholmsfinalen tävlar bolagen bland annat om 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News, och en inspirationsresa till Silicon Valley som anordnas av Di Digital.
I en intervju i Didigital säger Tommy Johansson vd på Amra.
”Det känns fantastiskt bra. Det är någon form av bevis för att allt hårt slit är värt någonting. Men framförallt är det kul för personalen, och jag tror det hjälper oss att attrahera de bästa människorna framöver”
LEAD-alumnen Amra lämnade LEAD under 2014 och har sedan dess vuxit snabbt. Idag har Amra 23 anställda som arbetar med en ny metod för att mäta och analysera kroppsfetter med hjälp av magnetkamera. Bolagets kunder är sjukhus runt om i världen och man samarbetar bland annat med läkemedelsjätten Pfizer.
”Vårt mål är att, baserat på din kroppsprofil, kunna bedöma din risk för allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt, diabetes, leversjukdom och andra metabola sjukdomar. Och att sen hjälpa sjukvården att prioritera vilka som ska behandlas”, säger Tommy Johansson.
Save
Save