Spännande, energifyllt och lärorikt. Så summerar vi gårdagen på LEAD. Åtta entreprenörer som har gått affärsutvecklingsprogrammet BootUp fick pitcha sina idéer för LEADs affärsängelnätverk och ta emot värdefull feedback. Eftermiddagen avslutades med AW och mingel där de fick lära känna investerarna bättre.
BootUp är LEADs intensiva affärsutvecklingsprogram som syftar till att hjälpa idéägare att utforska potentialen hos sina techidéer. Genom programmet får de under tre månader ta del av föreläsningar, workshops och coachning av LEADs erfarna coacher, samt en rad gästinspel av diverse entreprenörer och bolag. Parallellt utför de ett grundligt marknadsverifieringsarbete genom att intervjua potentiella kunder och marknadsexperter för att förstå behovet av sin innovation.
Igår avslutades vårens program med en så kallad DemoDay – ett pitchevent där deltagarna fick presentera sina techidéer för LEADs affärsängelnätverk.
– Syftet med pitcheventet är att entreprenörerna ska få öva på att leverera en kort, vass och intresseväckande pitch till investerare. Samtidigt får investerarna en möjlighet att lära känna och etablera en relation till en blivande innovativ startup, berättar Lina Helgersson, projektledare för BootUp-programmet.
En jury bestående av två investerare hade utsetts av LEAD. Deras uppgift var att ge deltagarna konkret och tydlig feedback ur ett investerarperspektiv. De fick även möjlighet att ställa frågor och gräva lite djupare i delar de saknade. När alla åtta pitchar var avklarade korade de, tillsammans med publiken, den bästa pitchen. En check på 5 000 kronor tilldelades bolaget Iontronics som utvecklar enheter och optimeringsverktyg för kemoterapi. Att kunna leverera en dos vid rätt tid och plats, vilket möjliggör en långvarig precisionsterapi med minimerade biverkningar.
Eftermiddagen avslutades med en härlig afterwork där deltagarna och investerarna minglade och lärde känna varandra ännu bättre. Nu väntar en spännande resa för entreprenörerna som kommer att fortsätta sitt verifieringsarbete och vidare utforska marknadspotentialen hos sina innovationer.