Nyheter

Tredje försöket – så hittade han vägen mot lönsamhet

Berkant Savas vd och grundare på matricsBerkant Savas hade tekniken och en produkt som användarna ville ha, men han fick byta koncept två gånger för att hitta vägen mot lönsamhet.

Han har ett fast handslag och utstrålar beslutsamhet. Men vägen mot målet har inte varit rak för iMatrics VD Berkant Savas. Tillsammans med sina kollegor har han upplevt hur tufft företagandet kan vara. Det räcker inte med en bra produkt, du måste också säkerställa att det finns en reell affärsmöjlighet, en efterfrågan från aktörer som är beredda att betala för den.

IDÉN FÖDS

Berkant Savas är doktor i beräkningsvetenskap och universitetslektor i tillämpad matematik vid Linköpings universitet. Skulle han med sina kunskaper och erfarenheter i att bearbeta stora datamängder kunna skapa nytta för människor ute i samhället? Skulle han kunna stärka dem som konsumenter och medborgare? Sakta växte en idé fram. Han ville skapa ett verktyg för textanalys av användargenererat innehåll på nätet, till exempel av inlägg och recensioner på olika forum.

–Det finns en oöverskådlig mängd information på sådana sajter, läsarna behöver hjälp att sortera fram det de behöver.

 

FÖRSTA FÖRSÖKET

Men hur skulle idén kunna realiseras? Berkant Savas tog kontakt med LEAD som hjälper innovatörer och entreprenörer att bygga bolag av sina idéer. LEAD tyckte att det fanns potential i idén och han fick Anders Ferntoft som affärscoach. Ett proof of concept visade att idén höll rent tekniskt. Men fanns det ett tillräckligt stort värde för andra i verktyget? Skulle det gå att tjäna pengar på det?

–Nej, det visade sig att det inte gjorde det, konstaterar Berkant Savas med en suck. Användarna gillade idén, men bolagen bakom forumsajterna ville inte betala för det. Eftersom iMatrics inte kunde verifiera affären tvingades de att göra paus i utvecklingsprocessen med LEAD. En tung stund för Berkant Savas och hans team. Men med den nya kunskapen från LEAD fortsatte de att utveckla idéer och att bolla dem med sin coach lite då och då. Ett leende sprider sig i Berkant Savas ansikte.

 

Imatrics skyltAVGÖRANDET

Ett par nya produktidéer baserade på verktyget för textanalys formulerades och testades. Allt såg bra ut till en början men inte heller de höll. Ännu ett tungt bakslag. Så hände något oväntat. Från en av sina kontakter fick iMatrics en fråga som skulle bli avgörande.

–Det var ett medieföretag som undrade om vi kunde hjälpa dem att automatisera taggningen av deras artiklar.

Hoppet tändes igen. Det kunde de. Den nya affärsidén verifierades och iMatrics fick återigen komma in i LEAD:s program. Företagets verktyg för textanalys hjälper nu medieföretag att analysera och kategorisera sina flöden av artiklar så att de kan erbjuda sina läsare mer relevanta texter – och därmed öka deras vilja att betala för innehållet.

 

EGNA BEN

iMatrics har varit medlem hos LEAD i tre år. Tiden i programmet går mot sitt slut och snart får de den symboliska guldkängan, ett kvitto från LEAD på att de kan stå på egna ben. Ägarna kan inte ta ut en fullt skälig lön än, men de har flera nya kunder på väg in och många idéer om hur de skulle kunna använda sitt verktyg för textanalys på nya sätt.

Vad är det viktigaste du har lärt dig?

Berkant Savas tänker en stund som om han i sitt inre snabbspolar allt som hänt under utvecklingsprocessen innan han svarar.

–Det allra viktigaste har varit det affärsmässiga tankesättet. För att skapa ett lönsamt företag måste hypoteserna ifrågasättas och bekräftas av de personer som har nytta av dem. Du måste vara beredd att ”kill your darlings”, helt enkelt.

Berkant ser en ljus framtid för iMatrics. Och konstaterar samtidigt att utan LEAD hade de inte varit var de är nu, förmodligen inte ens funnits.

–Idag har jag en helt annan bild av att bygga bolag än innan den här resan.

 

FAKTA

iMatrics hjälper medieföretag med deras digitalisering. Med sitt analysverktyg för textdata och annan data skapar iMatrics autotaggning av innehåll. Det ger medieföretagen kontroll över det de publicerar, vad som konsumeras och av vem, när och hur det konsumeras. På det sättet kan de skapa en hållbar digital affär.

iMatrics har 8 anställda. Bolaget har kontor i Linköping och Norrköping och arbetar med kända medieföretag i både Sverige och utomlands.

Läs om fler bolagsresor under LEAD Stories >>