Under gårkvällen genomfördes DI Impact Summit pitch. En tävling och pitchevent för Sveriges främsta och mest innovativa Impact-bolag. Fokus ligger på svensk innovation och syftet är att synliggöra bolag med spännande affärsidéer som har stor tillväxtpotential.
LEAD-bolagen Polar Light Technologies och LunaMicro var två av sex utvalda bolag som pitchade på eventet. Polar Light Technologies CMO Nathalie Elsässer stod dessutom som vinnare utav två av två priser!
”Vi är mycket tacksamma till Dagens industri för att ha arrangerat tävlingen och priset på 500 000 SEK i marknadsföring och internationell expansion samt att vi nu är en del i deras nya uppskalningsprogram: Scaleup Academy.
Det var sex utvalda bolag av Dagens industri som igår pitchade. Där efter valde juryn ut två finalister och sedan var det upp till publiken att rösta fram den slutgiltiga vinnaren.
”Det är fantastiskt roligt att få erkännandet av Polar Light Technologies som ett impact bolag! Vårt syfte är att stöpa om displayindustrin, mot större hållbarhet i form av mer ansvarfull materialanvändning och lägre energiförbrukning. Det är väldigt viktigt för oss i kommande rundor och med tanke på att vi nu är i fasen med att börja marknadsföra våra demostratorer”. Säger en lätt förvånad och tacksam Natalie efter gårdagens lyckade pitch.
Juryn lyfte och såg mycket positivt på att bolaget har som mål att skapa en svensk industri med bas i Östergötland. Nästa steg och fokus för Polar Light är en andra finansieringsrunda för att dubblera utvecklings hastigheten och målet är att stänga rundan med minst 25 miljoner SEK.