Igår gick startskottet för årets upplaga av Sommarmatchen – sommarjobbet där 20 studenter från Linköpings universitet får möjligheten att arbeta med högteknologiska forskningsidéer. Under sommaren kommer studenterna att ägna sig åt kund- och marknadsverifiering av allt från bioprinting och luftrenare till fordonsmätare och ljudanalyser.
Energifyllt och entusiastiskt, så kan uppstarten av LEADs entreprenörskapsprogram Sommarmatchen bäst beskrivas. Under måndagen möttes 20 studenter på LEADs kontor i Linköping för att kicka igång årets omgång. Studenterna, som studerar på Linköpings universitet, har blivit noga utvalda för att hjälpa forskare att verifiera sina idéer mot marknaden.
Till sin hjälp har de LEADs erfarna affärscoacher som stöttar och bidrar med kompetens och metodik, och i par arbetar de intensivt med tio innovativa forskningscase under fem veckors tid. Målet är att identifiera en potential marknad så att forskningsidéerna i slutänden ska komma till nytta för samhället. Projekten är handplockade av LEAD och sträcker sig mellan allt från bioprinting och luftrenare till fordonsmätare och ljudanalyser.
Ett av projekten som deltar i årets program är en lösning för skräddarsydd övervakning av luftkvalitet. Josefine Eklund som studerar Civilingenjörsprogrammet Energi-miljö-management och Emma Himmelmann som studerar Civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi ska arbeta med caset. De är glada att vara på plats och förväntansfulla inför utmaningen.
”Det är så kul att äntligen komma i gång! Det är en härlig grupp med entusiastiska studenter och vi ser fram emot att hjälpa forskaren verifiera marknaden”, berättar de.
Sommarmatchen är ett sätt att sammanföra studenter och forskare och syftar till att skapa sommarjobb som är givande för både studenternas utveckling och framtida karriär, och forskningsidéns möjlighet till kommersialisering. Tack vare programmet möjliggörs nya samarbeten som förhoppningsvis lägger grunden för framtidens tillväxtbolag.