Årets omgång av Sommarmatchen har nått sitt slut och det har minst sagt varit lärorikt, både för studenterna och idébärarna. Under sommaren har 20 studenter arbetat med tio tidiga forskningsidéer inom allt från tryckt elektronik till life science. Uppgifterna har varierat baserat på både komplexitet hos idén och fasen idén är i. Det har varit intensiva fem veckor för deltagarna som i förra veckan avslutades med en gemensam presentation där de fick dela med sig av sina resultat till LEAD och forskare.
Genom satsningen på Sommarmatchen ger LEAD studenter vid Linköpings universitet en möjlighet att få erfarenhet inom entreprenörskap, samtidigt som forskningsidéerna får en ordentlig provtryckning mot marknaden. Gemensamt hos forskningsidéerna är en hög teknisk nivå och innovationshöjd. Det finns en enorm skatt av idéer och forskning som väntar på att förverkligas, men för att detta ska ske behövs personer som vågar ta sig an dem och driva dem framåt. Sommarmatchen ger möjlighet till detta.
Årets uppgifter har varierat från marknadsundersökningar till prototyputveckling. Studenterna har gjort ett imponerande jobb och på endast fem veckor har de lyckats kontakta flera hundratals potentiella kunder. Medan vissa idébärare fick rekommendationer om vilken målgrupp de ska fokusera på som sin kundkrets fick andra rekommendationen att ta några steg tillbaka och titta på behovet de faktiskt vill möta, och kanske till och med ändra fokus.
Efter avslutningspresentationerna följer nu en överlämning till idébärarna med resultat, rekommendationer och ringlistor. Studenterna har fått ett smakprov av startup-världen, bidragit till att föra idéerna ett steg närmre marknaden och fått värdefull kunskap inom entreprenörskap och framtidens teknologier.