Äntligen är vårens omgång av BootUp igång. På plats presenterades 13 spännande affärsidéer av personer med ett brinnande intresse för sin innovation. Idéerna kommer från en bred mix av branscher, med den gemensamma nämnaren att de alla drivs av engagerade entreprenörer, redo att satsa på vad de tror på.

BootUp är LEADs affärsutvecklingsprogram som erbjuds för lovande startups. Programmet äger rum två gånger om året, och fungerar som en språngbräda för bolagen, och hjälper dem att skapa en stabil grund för sina lösningar.  I tre intensiva och lärorika månader fokuserar bolagen, med hjälp av affärscoacher från LEAD, på att verifiera sina affärsidéer. Tillsammans djupdyker de i bolagens behov, lösningar, användarnytta och konkurrenter. Programmet avslutas med en Demoday där bolagen får chansen att pitcha sina vässade affärsidéer för LEADs investerarnätverk. Vi frågade ett av bolagen vilka förväntningar som finns inför vårens program.

”Jag förväntar mig att bli ifrågasatt. I företagande gör man ofta antagande för att kunna fatta ett beslut om en särskild strategi. Detta är nödvändigt för att inte köra fast. Men genom att bli ifrågasatt kan man stanna upp och reflektera huruvida det faktiskt var rätt vägval.” säger Sofia Lerm från InfectiFense.

Med glädje hölls vårens uppstart på plats hos LEAD i Linköping och det var med förväntan och nervositet som entreprenörerna pitchade sina affärsidéer. Presentationerna mynnade ut i feedback från deltagare och affärscoacher, med målet att bli bättre. Bland idéerna gick det att utröna ett mönster. Medtech-idéerna dominerar. Men också allt från agtech till deeptech och många idéer bygger på funktioner som ska; förbättra läkare och patienters förutsättningar, underlätta för bönder och skapa innovativa strategiverktyg.

Dagen avslutades med vad vi kallar för Pearl of the Day – ett tillfälle för bolagen att reflektera och dela med sig av det viktigaste de tar med sig från dagen. Kreativitet, mångfald och värme från gruppen och LEAD var några saker som kom fram. Många lyfte även att de känt sig ensamma och stressade innan, men att uppstarten minskade den känslan. För flera bidrog dagen med energi och en känsla av att det är okej att be om hjälp och att det inte är omöjligt att genomföra sina idéer.

”Uppstarten var verkligen bra! Det var kul att träffa så många människor som sitter i samma “båt” men med helt olika innovationer, färdigheter och bakgrund. Personligen är jag övertygad om att jag kommer lära mig väldigt mycket under programmet, även om jag kommer behöva ta några rejäla kliv utanför min komfortzon emellanåt.” säger Hans Jacobson från Xspectre efter uppstarten.

Nu kommer bolagen att få delta på workshopar om bland annat marknadsverifiering, värdekedja, hållbarhet och företagsstruktur för att utveckla sina kompetenser. De kommer också att få coachning och professionell feedback på sina affärsidéer. Utöver programmet får de tillgång till LEADs community i form av aktiviteter och event för att utveckla sitt bolag eller bredda sitt kontaktnät.

Bolagen och projekten som antagits till vårens BootUp 2022 är: 

42 strategy

Celladapta

Digital tvilling

InfectiFense

Operationstativ vid bäckenfrakturer

Overlytes

Pamp

PeakShine

Phystick

SYMKO

TLT Screen

WorkFlowIt

Xspectre