Årets Venture Arena blev en braksuccé – 374 gäster, 26 pitchande bolag och hundratals nya möten mellan investerare, affärsänglar, entreprenörer och personer som ville bidra med sin kompetens.
– Vi är otroligt glada över den enorma responsen, säger Catharina Sandberg, VD på LEAD.
Venture Arena är ett årligt event där kompetensförörjningen till regionens startup-bolag står i fokus. Tillsammans med Swedish Scaleups öppnade LEAD i år upp eventet även för affärsänglar och investerare vilket innebar två scener; en för kompetens och en för kapital.
– Många av besökarna rörde sig mellan båda scenerna och under pauserna fanns det tillfälle att mingla med varandra och bolagen, säger Emma Krantz, projektledare på LEAD.
Frida Wygler, VD på LEAD-bolaget Radar Reticence, var en av de som pitchade på kapitalscenen och sedan fick chans att prata med investerare under minglet.
– Det var en väldigt givande dag för oss som bolag. Jag tror det höga besökstrycket beror på att det finns bolag i vår region med enorm teknikhöjd. Det är väldigt häftigt, säger hon.
Mattias Weinhandl, affärsängel och entreprenör, var på plats för att lyssna på de pitchande bolagen.
– Det är genom samverkan man bygger värde och det är mycket glädjande att intresset för Venture Arena var så stort i år, säger han.
Eventet arrangerades av LEAD i samarbete med Swedish Scaleups och finansierades av Region Östergötland och LiU Holding.
– Venture Arena är ett av de viktigaste flaggskeppen som finns i vår region gällande kapital- och kompetensförsörjning. Vi är mer än nöjda med dagen, avslutar Johan Lilliecreutz, vd på LiU Holding.