Virtuell Reality, nanomaterial och digitaliseringslösningar är några av de områden som adresseras av de elva noga utvalda bolag som har antagits till LEAD och startup-programmet BootUp till hösten.

– Det är ett starkt startfält av bolag som representerar en stor bredd av spännande affärsidéer. I höstens batch finns flera bolag med nya lösningar inom allt från digitalisering av bygglovsprocesser till bränsleceller och opto-elektroniskt nanomaterial. Med LEAD BootUp har vi på LEAD öppnat upp för tidigare idéer och att få dessa att arbeta intensivt tillsammans på ett ställe tror vi kommer bidra till en ännu starkare LEAD Community och bättre möjlighet för bolagen att utbyta erfarenheter och nätverk med varandra, säger Charlotta Hartzell, programansvarig för LEAD BootUp.

Höstens BootUp startar nu i september och är ett intensivt affärsutvecklingsprogram och en språngbräda för regionens mest lovande startups. Programmet avslutas med en Demoday där bolagen pitchar för investerare och efter programmet kan bolagen fortsätta hos LEAD eller slussas vidare till andra aktörer som tar vid och stöttar dem i deras resa. BootUp-programmet körs två gånger om året, där affärsidéerna blir noga granskade och utvalda att delta i programmet. Under tre månader får entreprenörerna föreläsningar ibland annat varumärke, finansiering, sälj och affärsutveckling. Kombinerat med coachning både individuellt och i grupp och professionell feedback på sina affärsidéer, samtidigt som de kan ta del av LEADs Community och övriga aktiviteter för medlemmar och börja bygga sina nätverk.

LEAD är en av Sveriges främsta företagsinkubatorer och har sedan 2002 coachat över 200 startups, bland annat BRP, Neo4j, Simplygon och SP Devices. Under 2018 omsatte LEAD-bolagen 578 miljoner och hade över 400 anställda i Sverige.

Bolagen som antagits till LEAD BootUp är Airpelago. Buildility, ClassQ, Cognitive State detection, Coldbrace, Devair, Heation, VRdecent, Partner in Ride, Polar Light Technologies och Smingl.