Den 10 december hölls en digital prisutdelning av LiU Game Awards 2020. Denna prisutdelning äger vanligtvis rum under LiU Game Conference, som i år fick ställas om till ett digitalt event. Vinnarna av årets LiU Game Awards blev Ylva Selling och Ester Lindgren för sitt spel “Get Wrecked Insect”, som mottog en prischeck på 20 000 kronor av LEAD som ska gå till fortsatt utveckling och verifiering av spelidén tillsammans med LEAD.

Varje år väljs tre vinnare ut bland tio nominerade spelprototyper i LiU Game Awards – en årlig studenttävling som utgår från kursen Spelprogrammering vid Linköpings universitet, men alla studenter från LiU kan delta. Juryn består av personer från spelbranschen och LEAD bidrog med förstapriset i form av en prischeck på 20 000 kronor med syftet att användas till att slutföra och lansera spelet i samarbete med LEAD.

LEAD har arbetat med tidiga idéer tillsammans med Linköping Universitet sedan 2020 och det är en av sakerna LEAD gör för att stötta tidiga idéer och hjälpa dem att utvecklas. Genom att förse innovatörer och entreprenörer med en bredd riktade resurser och tjänster accelererar LEAD utvecklingen av startups och hjälper dem att nå snabbare och säkrare tillväxt. Prischecken och samarbetet med vinnarna av LiU Game Awards är därför en insats LEAD gör för att hjälpa utveckla en idé och föra den framåt mot en lansering.

Ylva och Ester läser båda till civilingenjör i Medieteknik vid Linköpings universitet, campus Norrköping. De har utvecklat det innovativa spelet “Get Wrecked Insect”, där man spelar genom att härma spelkaraktären med sitt eget ansikte. Spelet utvecklades för iPhone med face-tracking algoritmer i ARKit. Andrapristagare är Edwin Vikström Johansson med spelet “Rocket Man” och tredjepristagare är trion Anna Lindqvist, Eric Jönsson och Andrei Moga med spelet “Natural Selection”. HiQ delade dessutom ut ett specialpris till Henrik Wendt och Albin Vogel för spelet “Dungeon Battle Tag”.

Se trailer till Ylva och Esters spel “Get Wrecked Insect” här >>