Hur arbetar vi med dig och din affärside >>

Gemensam utvärdering

Utvardering av NABC

Har du en innovativ idé? Ibland kan det vara svårt att veta var man ska börja för att ta det där steget. Vi på LEAD arbetar med dig som har en innovativ idé med stort potential som du brinner för, och vill förverkliga.

Slå oss en signal
Vi vill gärna ha en tidig kontakt med dig som står bakom en idé eller innovation. Det behöver inte finnas en färdig plan för kommersialisering eller bolagisering – däremot behöver det finnas en vilja och drivkraft att se din idé växa och komma ut på marknaden. Den första kontakten sker oftast via telefon och är en snabb uppskattning av din erfarenhet och idé. Vi vill veta om din idé passar hos oss på LEAD eller om du ska vända dig till någon annan för att få bäst möjligheter förutsättningar för att utveckla idén.

Ett första möte
De första kontakterna handlar om att presentera oss för varandra och göra en ömsesidig värdering om vi vill arbeta tillsammans. Vi kommer att fokusera på din idé – ett antagande om vem som är din kund, vilket behov kunden har, hur du ska lösa behovet och hur den lösning du har är bättre än konkurrerande lösningar, samt vilken nytta det ger kunden. För oss är det viktigt att det finns drivkraft och engagemang hos dig som entreprenör – vi letar efter personer som brinner för sin idé.

Vi kommer även att presentera vår metodik och våra verktyg, som du kan dra nytta av om du väljer att arbeta med oss. Om du efter det första mötet är intresserad att bli en del av LEAD utvärderar vi din affärsidé. Vi stämmer av att våra kriterier uppfylls och hur vi kan vara delaktiga i att utveckla dig och din bolagsidé.

Utveckling av affärsidén och individuell coaching
Fokus ligger nu på att arbeta vidare med dig och din affärsidé. Du blir inbjuden att arbeta med oss i en rad workshops och introduktionsmöten för att fokusera på problemställning, angripningssätt, kundnytta och konkurrenter. Det är nu som vi tillsammans börjar vi arbeta mer med dig och din idé. Vi har ett ”program” där din affärsidé står i fokus. LEAD bidrar även med externa kompetenser som har specifik marknads- och branschkunskap för att hjälpas åt att få mer information.

I samband med att vi arbetar tillsammans att utveckla affärsidén får du även tillgång till coaching med en av våra affärscoacher vid två tillfällen á 1 timma, för att stötta dig i frågor som kan uppstå när idén ska realiseras.

Beslut om antagning
När du har arbetat igenom din affärsidé med oss är ett sista steg för att bli medlem – ett antagningsmöte. Där presenterar du affärsidén för flera av LEADs affärscoacher. LEAD tar referenser på dig och ditt team och gör en egen genomarbetad analys på affärsidén. När vi har tillräckligt bra svar på frågorna kring din affärsidé och en eldsjäl som är beredd att lägga ned den tid som behövs för att ta idén vidare kan vi göra en antagning till LEAD.

Ja, tack! Jag vill ha ett förkunskaps-kit.

 

Verifiering av din affärsidé

verifiering LEADNu startar en intensiv period för att utveckla och marknadsverifiera ditt affärskoncept. Med affärskoncept menar vi beskrivning av kundbehov, erbjudande, kundnytta och sätt att nå och behålla kunder. Det är även viktigt att värdera vilka resurser och kompetenser som behövs för att ta fram och leverera lösningen till kund, samt hur affärsmodellen för detta ska se ut. Det handlar om att vara ute och prata med potentiella kunder och andra aktörer på din marknad – partners, återförsäljare, leverantörer etc. för att testa din idé, få feedback som du sedan tar med dig hem och anpassar för att sedan testa igen.

Du får regelbunden affärscoaching
Här får du stöd från LEADs affärscoacher som hjälper dig framåt. På LEAD arbetar vi även med regelbundna affärsforum, en coachingform där du får input från flera affärscoacher och externa kompetenser under komprimerad tid. Affärsforum används för att diskutera, ge input och följa upp arbetet i ditt bolag, det finns möjlighet att fokusera på en fråga eller ditt affärskoncept, men målet är att förbättra och utveckla dig på ett konstruktivt sätt.

De första bitarna faller på plats
I bästa fall får du under verifieringen dina första referenskunder som kommer vara en viktig del i det fortsatta utvecklingsarbetet. Under verifiering kommer en del fokus ligga på att formulera visionen och ambitionen med bolaget, så att ni vet var ni ska. Det kommer även fokuseras på att ta fram en ägarvilja för dig/er som grundare, det är viktigt att veta vilka förväntningar som finns när bolaget ska börja växa. Vi stöttar er i hela processen.

"LEAD har varit ovärdeligt för min utveckling som entreprenör och därmed även för bolaget"

– Pär Gunnars Risberg, vd Actiwave

Skala ditt bolag

När du har ett affärskoncept som är verifierat av kunder och marknadsaktörer och ett team som vill satsa då är du redo för nästa steg – att skala upp bolaget och påbörja resan mot tillväxt. 

Affärsfokus
Fokus är att få igång försäljning och affärer samtidigt som du bygger bolaget och organisationen. Du har en utpekad affärscoach, men har även tillgång till hela LEAD och vårt nätverk. Affärsforum har en central roll och regelbundet följer vi upp och stöttar dig och bolagets utveckling. Till stöd arbetar vi med en strukturerad handlingsplan med mål, milstolpar och aktiviteter inom en rad områden. Under både verifieringfas och tillväxfas har du och ditt team tillgång till en rad kompetensutvecklingsmoduler – till exempel inom försäljning, HR, ekonomi, ledarskap, kommunikation och varumärke. Målet är att bolaget under den sista tiden på LEAD står på egna ben, har en fungerande verksamhet och organisation samt har påbörjat en spännande tillväxtresa.

Vill du veta mer i detalj om hur våra processer fungerar? Skicka ett mail till oss via formuläret nedan.

Undrar du över något? Då kan du gärna skicka en fråga, så svarar vi så snart vi kan!



Efter tiden på LEAD

Tiden efter LEADEfter tre år på LEAD med ditt bolag, eller kortare om det går riktigt bra och bolaget växer snabbare, blir du ett alumni företag och får då en symbolisk känga.

Du finns  kvar i vårt nätverk och kommer bli inbjuden till olika aktiviteter som till exempel nätverksmingel, seminarier och föredrag eller panelsamtal som rör ämnen inom bolagsbyggande och tillväxt.

Som alumn kan du även vara en viktig inspirationskälla och sitta på värdefull kunskap och erfarenhet till nya bolag på LEAD. Därför håller vi gärna kontakten och bjuder in dig till alumni-träffar och även till att delta i olika affärsforum.